Nieuwe UCI regel over maximale stuurbreedte: discrimineert!
Bij Fons Bikes zijn we gespecialiseerd in het bouwen van fietsen voor vrouwen. Niet omdat het trendy is, het is onze missie! Maar omdat vrouwenlichamen andere maten, zwaartepunt, vormen en behoeften hebben dan mannenlichamen. Simpel en toch lijkt dat besef bij de grote bazen van de wielersport nog pijnlijk ver weg.
De UCI heeft namelijk besloten dat vanaf 2026 de minimale stuurbreedte voor wedstrijdrenners 400 mm wordt. Vierhonderd millimeter, dat klinkt misschien als een onbelangrijk technisch detail, maar voor veel koersende vrouwen is het een harde, ongemakkelijke realiteit.
Een regel met, wederom een, blinde vlek voor vrouwen in sport.
Voor wie het nog niet weet: veel vrouwen hebben smallere schouders dan mannen. Het is logisch (en biomechanisch gezond) dat zij vaak liever met een smaller stuur rijden, bijvoorbeeld 380 mm of 360 mm, niet omdat dat “aerodynamisch hip” is, maar omdat het beter past. Omdat een goede pasvorm de handling beter maakt en daardoor veiliger is en omdat een beter passende fiets zorgt voor betere prestaties.
En dat mag straks dus niet meer.
De UCI stelt veiligheid als reden. Maar voor wie? Want waar zijn de gegevens die aantonen dat sturen onder de 400 mm gevaarlijk zijn? Of dat alle renners veiliger rijden met dezelfde maat stuur? Juist: die zijn er niet. Wat er wel is: een regel die volledig voorbijgaat aan lichaamsdiversiteit, en daarmee vooral veel vrouwelijke renners dupeert en daardoor ouderwets discriminerend is. Het zal misschien niet de intentie zijn van de UCI om te te discrimineren maar ze doen dat hier duidelijk wel. Wij zijn benieuwd of ze er zelfs maar aan gedacht heb wat het effect voor de vrouwelijke deelnemers is.
De norm is weer mannelijk
We zeggen het vaak, maar helaas moet het nog steeds: in de wielersport is de man de norm. Van framegeometrie tot kledingmaten, van zadelkeuze tot stuurbreedte. Vrouwen moeten zich maar aanpassen, letterlijk en figuurlijk, aan een sport en regels die geen rekening houden met fysieke verschillen. Gemakshalve vergeten ze dat 50% van wereldbevolking vrouw is!
Deze stuurbreedte regel is daar opnieuw een pijnlijk voorbeeld van. Een vrouw met een smal postuur die straks op 400 mm moet rijden? Dat is alsof je voor iedereen dezelfde maat schoenen verplicht maakt!! Oncomfortabel, inefficiënt, onnodig, en discriminerend (ongeacht de intentie)
Gelukkig hoef jij je niets aan te trekken van regeltjes
Tenzij je op UCI niveau koerst, geldt die regel gelukkig voor jou niet. Jij mag zelf bepalen wat fijn is en voor je past en wat jou werkt. Daarom maken wij bij Fons bikes racefietsen en gravel speciaal voor vrouwen met alle componenten op maat van jouw lijf en met een optimale handling voor het zwaartepunt van vrouwenlijven. Of je nu 151 centimeter groot bent of 190cm, smalle of brede schouders, korte of lange benen etc. gebaseerd op echte lichamen.
Dus ja, we leveren sturen smallere sturen dan de UCI straks goedkeurt als jij dat wil. Omdat jij zelf bepaalt hoe jouw fiets voelt, niet een commissie van mannen in pakken.
Tot slot
Deze nieuwe regel is een gemiste kans. In plaats van ruimte te maken voor meer diversiteit, wordt de sport weer kleiner. Minder inclusief. Minder vrouwvriendelijk.
Maar gelukkig zijn er plekken waar dat anders kan en anders moet. Bij Fons gaan we daar gewoon mee door. Want jouw fiets moet het jouw makkelijker maken en geen gevecht tegen je materiaal zijn. Het is jouw gereedschap om vrij te zijn. Stel hier jouw droomfiets samen!