Lifestyle Lifestyle

Tubeless banden op jouw fiets?

Bij Fons bieden wij sinds januari 2018 op al onze fietsen de optie tubeless banden zonder meerprijs aan. Het hoeft niet, maar zoals altijd bij Fons: jij hebt de keuze.


Tubeless banden op jouw fiets monteren | Fons Bikes

Waarom kiezen voor Tubeless banden?

Wij zijn ervan overtuigd dat tubeless banden duidelijke voordelen bieden op het gebied van snelheid, comfort, grip en bescherming tegen lekrijden.

  • Je hebt geen onnodige wrijving tussen de buitenband en binnenband, hierdoor neemt de rolweerstand aanzienlijk af en wordt deze veel lager dan bij vouwbanden of tubes.
  • Tubeless banden zijn te gebruiken met een lagere bandenspanning zonder dat dit de prestaties nadelig beïnvloedt. Hierdoor ervaar je meer comfort en geeft het meer controle in lastige situaties en op slechte wegen. 
  • Je bent uitstekend beschermd tegen lekrijden. De kans op een klapband is met tubeless banden aanzienlijk kleiner.
  • Je hoeft je ook geen zorgen meer te maken over plotseling verlies van spanning door een gebarsten binnenband of een afgescheurd ventiel.
  • Tubeless band/wiel combinaties zijn uitstekend te combineren zijn met vloeistoffen die beschermen tegen lekrijden. Lekke banden worden binnen een fractie van een seconde gerepareerd.

Waarom geven wij je de keuze en monteren we tubeless banden niet standaard?

De voordelen van tubeless banden zijn vooral interessant voor sportieve rijders die optimale prestaties neer willen zetten. Het systeem is technisch wat gecompliceerder en niet iedereen wil zich verdiepen in de werking en het onderhoud.  Maar als jij de snelste band wil met de beste prestaties, is het een aanrader om voor tubeless te gaan! We bieden je bij Fons de keuze uit Schwalbe of Ere Research banden en al onze wielen zijn tubeless ready. 

Hoe monteer je tubeless banden?

  1. Leg de band zoals gewoonlijk om de velg. Tip: gebruik geen bandenlichters! Montagevloeistof op de hieldraden van de band kan helpen voor makkelijker monteren, maar is zeker niet altijd nodig.
  2. Zorg dat het ventiel tijdens het oppompen tussen de hieldraden zit. 
  3. Begin het pompen met een stootlucht (voetpomp of compressor). Je kunt meestal horen hoe de band grip krijgt op de velg. Je hoort dit door klappende/ploppende geluiden.
  4. Gebruik de buitenrand van de velg om te controleren of de band goed op zijn plek zit (overal gelijk etc.). Wij laten de band meestal een tijdje staan en monteren ondertussen de andere band op het wiel en drinken even een espresso.
  5. Als de band goed luchtdicht blijft, laat je de band weer leeglopen via het ventiel en verwijder je het ventielinzetstuk met een ventielsleutel.
  6. Giet de antilekvloeistof in de band. Voor racefietsen is 30 ml genoeg voor gravel of MTB banden gebruik je meer. Let op: de band is pas echt goed luchtdicht als je een keer met de banden gereden hebt. De binnenzijde van de band wordt dan volledig met de latex bedekt en kan werken als een luchtdichte laag.
  7. Controleer je bandenspanning en pomp de band na 24 uur opnieuw op.

Kom je er niet uit? Bij Fons helpen we je graag! Maak een afspraak in onze werkplaats.

Belangrijk bij de montage van Tubeless banden:
  • Houd je strikt aan de aangegeven maximale luchtdruk van de band en velg!
  • Gebruik geen CO2-patronen. CO2 heeft een negatieve invloed op de antilekvloeistof.
  • Wees voorzichtig met de antilekvloeistof. Het zorgt snel voor lastige en blijvende vlekken op kleding, meubels of de vloer.
  • Wij adviseren de antilek latex minimaal 1 keer per jaar te vervangen, natuurlijk afhankelijk van hoeveel je rijdt. Daarna gaat de werking afnemen en is de vloeistof aan het stollen. Er rollen dan allemaal kleine latex korrels door je band.
  • Soms kun je het zekere voor het onzekere nemen en net voor een actieve fietsperiode de vloeistof vervangen (of ons dit te laten doen).  Je kunt ook gewoon wat extra vloeistof in je band spuiten maar dan breng je ook wat extra gewicht aan.

Eenvoudig de antilekvloeistof checken

Met een naald kun je eenvoudig nagaan of de antilekvloeistof nog werkt. Prik gewoon in je band en laat het wiel ronddraaien. Als het gaatje niet wordt gedicht, is het tijd om bij te vullen of te vervangen. Het 'testlek' wordt door de nieuwe antilek latex gerepareerd.
 

De voordelen van tubeless banden op jouw fiets | Fons Bikes

Shaken, not stirred!

Heb je toch een lek in je band/wiel combinatie? Controleer dan waar deze zit. Het handigst doe je dat door je wiel in een flinke bak met water rond te draaien. Vanaf dan kun je kijken of je het zelf kunt oplossen of dat je het door een expert laat doen. Meestal komt een lek in een tubeless combinatie doordat de antileklatex vóór het vullen van de band niet voldoende geschud is. Daarom kunnen veel problemen worden verholpen door een nieuwe, gesealde en goed geschudde fles latex te gebruiken.
 

Tips tijdens het gebruik van tubeless banden

Lekken worden tijdens het rijden automatisch hersteld door de latex. Belangrijk: blijf doorrijden of druk het gedeelte met het lek tegen de grond. Door het buigen/verdelen van het oppervlak werkt de latex beter. Houd het lek dus niet stil aan de bovenkant!

Bij grote gaten of scheuren werkt de latex mogelijk niet.  Als dat het geval is kun je een gewone binnenband monteren om toch verder te kunnen rijden. Dus ook als je tubeless rijdt altijd een reservebandje mee in je achterzak. Even het tubeless ventiel eruit halen en zoveel mogelijk latex uit de band halen en je bandje monteren zoals je dat altijd al deed. 

De voordelen van Tubeless banden zelf ervaren?

Ben je benieuwd naar de voordelen van tubeless banden? Maak een afspraak in onze showroom en laat Tubeless banden op jouw fiets monteren! Maak hier een afspraak.