Lifestyle Lifestyle

Fietsende vrouwen zijn geen kleine mannen! Waarom wij vinden dat er specifieke damesracefietsen voor nodig zijn?

Waarom wij vinden dat er specifieke damesracefietsen voor nodig zijn?

We krijgen vaak vragen en/of opmerkingen, van met name mannen, dat specifieke fietsen voor vrouwen nergens voor nodig zijn. Allerlei redenen worden dan genoemd en sommige lijken heel plausibel. 
Toch denken wij daar toch wat genuanceerder over en met ons heel veel fietsende vrouwen die dit anders ervaren.

Op dit moment lijkt het soms of er helemaal geen gender verschillen meer zijn en heel vaak beamen wij dat. Individuen hebben keuzes en rechten om te zijn wie ze voelen te zijn daar is geen verdere discussie over nodig.
Maar, de meeste vrouwenlichamen verschillen fysiologisch ten opzichte van de meeste mannenlichamen, dat mag duidelijk zijn. 
Niet elk verschil is echter relevant voor speciale vrouwen racefietsen of frames. Er zijn ook echt een paar fysiologische verschillen die wel heel belangrijk zijn en die hebben niks te maken met de vaak benoemde lichaamsverhoudingen zoals romplengte ten opzichte van been lengte. Vrouwen onderling kunnen net zoveel morfologische verschillen hebben als vrouwen ten opzichte van mannen of mannen onderling. Het belangrijkste verschil zit wat ons betreft echter in het bekken van een vrouw en het zwaartepunt in het lichaam. Dat andere zwaartepunt vraagt om de juiste geometrie voor een goede handling van een fiets te behouden. Let op; dit is puur gebaseerd op de “meeste vrouwen’ ten opzichte van de “meeste mannen”. 
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op iedere regel maar we zien bevestiging van dit feit en het effect o.a. terug bij zwemmers en duikers waar mannen en vrouwen meestal anders in het water liggen en ook bij de beruchte virale  #chairchallenge van enkele jaren geleden.

Je komt de verschillen ook tegen in pasvorm van kleding en schoenen en ook dan zijn er uitzonderingen. Logisch want uitzondering zullen er altijd zijn maar omdat wij slim data analyseren  weten we wel wat vaker beter werkt als uitgangspunt. Inmiddels kunnen we stellen dat ons standpunt dagelijks bevestigt wordt door onze klanten en daarom blijven wij een tikkeltje eigenwijs in een wereld vol meningen en vooral veel mansplaining.

Eigenlijk zie je in de discussie 2 kernpunten terug die vaak door elkaar gehaald worden, Geometrie en pasvorm of maar van de fiets. Geometrie gaat over hoe een fiets rijdt, stuurt, gedraagt en aanvoelt. Pasvorm of een fiets jouw maat is en geometrie zegt daar niet zoveel over.
Bij de frames die wij gebruiken zoeken naar een optimale balans en allround rijgedrag voor de vrouwelijke fietser rekening houdend met de, vrijwel altijd, andere gewichtsverhouding ten opzichte van mannen. Of dat klopt kunnen we leuk beweren maar alleen jij als vrouwelijke fietster kan dan ontkrachten of bevestigen. Daarom vinden we dat je altijd een uitgebreide testrit maken voor je een Fons (of andere) dames racefiets koopt. Geloof ons niet, test het!

De pasvorm ondervangen we door een uitgebreide Bikefitting als basis te nemen en verschillende modellen frames in een ruime hoeveelheid aan maten. De verschillende maten plus de aanpassingen in onderdelen maken dat we voor bijna iedere klant een optimale pasvorm kunnen bereiken. 100% lukt natuurlijk nooit maar we komen dicht in de buurt…

Leuk in ieder geval om te zien hoe een discussie al jaren voortduurt en iedereen, inclusief onszelf, nog steeds scherp houdt. Nog leuker om te zien dat onder onze klanten mensen zitten die hun brood verdienen als Fysiotherapeut en/of Bikefitter, gynaecologen of andere specialisten en nog wat beroepen met heeld veel kennis hebben van het vrouwelijke lichaam, vrouw specifieke uitdagingen rondom het fietsen en die super tevreden rondknallen op een Fons damesracefiets.  We zien (of we krijgen het terug) ook dat bij de meeste van onze klanten dat hun gemiddelde snelheid met 2 tot 3 km p/u omhoog is gegaan sinds zijn op hun Fons rijden. Dat kan natuurlijk met van alles te maken hebben tot aan placebo effecten aan toe maar onze aanpak blijkt in de praktijk dus te werken.

Je hoort ons nooit prestaties claimen als “ 2 watt besparing bij een tijdrit van 50km met een gemiddelde snelheid van 49,8 km/pu” om eventueel aerodynamische voordelen uit te melken. Heel weinig mensen kunnen dat en die claims zijn ook zelden te bewijzen vanwege teveel variabelen of de beperkte toegang tot een windtunnel. Nee, wij zorgen voor een fiets fiets die zo dicht mogelijk bij de wensen en mogelijkheden van onze klanten komt voor echte prestaties in real life. 
Ook hier stellen wij geloof ons niet maar kom het testen!