Dit jaar is het precies 100 jaar geleden dat onze grote heldin en inspiratie voor het merk Fons als eerste en tot op heden de enige vrouw deelnam aan de Giro. Een in die tijd eigenlijk onmogelijkheid, maar zij realiseerde het toch. Haar deelname werd een van de mooiste en meest heroïsche verhalen uit de wielerhistorie. Om dit feit te herdenken, besloten we dit jaar een speciaal eerbetoon aan Alfonsina te maken.
Een unieke racefiets als eerbetoon aan Alfonsina
En hoe kunnen we Alfonsina beter eren, dan met een unieke Fons racefiets? Als basis kozen we ons Fons Strada EVO frame vanwege de prachtige rijeigenschappen en actuele stand van techniek. We willen namelijk geen retro fiets bouwen, we willen dat er met dit eerbetoon ook gewoon knalhard gekoerst kan worden. Dus een high-end moderne fiets met tijdloze klassieke stijlelementen.
De kleuren
Als kleur hebben we gekozen voor een hele diepdonkere kleur groen. In het kapelletje van de Madonna di Ghisallo staat een fiets van Alfonsina in zo’n diepdonkere kleur en we vonden het mooi om dat als basis te gebruiken. Zoals veel van jullie wellicht weten, is de kleur van de leiderstrui in de Giro roze, naar de kleur van de krant “La Gazzetta Dello Sport”. Boven op deze fiets vind je een stukje van de voorpagina van de La Gazzetta van 2 juni 1924, de finish editie van de Giro, als verwijzing naar Alfonsina’s Giro.
Op de zadelbuis zie je een paar strepen (alles in de wielersport hoort strepen of regenboogkleuren bij). De bovenste streep is opnieuw een stukje van de eerstgenoemde krant. Je ziet ook een streep matzwart. In de Giro werd lange tijd de Maglia Nera gedragen door degene die als laatste in het klassement stond. Hoewel dat bij Alfonsina iets genuanceerder lag, heeft ze toch een tijd als laatste rondgereden en zelfs buiten mededinging omdat zij na een valpartij waarbij haar stuur brak heel veel tijd nodig had om haar fiets te repareren bij een boerderij langs het parcours. Hierdoor kwam ze buiten de tijdslimiet binnen.
"Haar stuur repareerde ze met een bezemsteel en een stuk ijzerdraad!"
Omdat haar prestaties zelfs de grootste tegenstanders inmiddels zo imponeerden, besloot de organisatie om haar toch verder mee te laten doen, maar dan buiten de mededinging. Hoe repareerde zij dan met behulp van het boerengezin haar fiets? Met een bezemsteel en een stuk ijzerdraad! Echt waar, een briljant stukje inventiviteit en voldoende voor Alfonsina om de etappe uit te rijden terwijl er duizenden supporters op haar stonden te wachten tot zij midden in de nacht binnen kwam. Dat onderdeel van haar Giro vind je terug in het subtiele houten streepje op de zadelbuis. Natuurlijk hoort bij Fons en bij zo’n gouden prestatie een klein gouden detail, en dat zie je terug als gouden streepje en haar nummer #72 op de achterzijde van de zadelbuis.
Reliëf logo: subtiel en voelbaar
Minder opvallend maar toch voelbaar aanwezig is onze branding. We wilden de klassieke stijlelementen van dit eerbetoon niet verpesten met opzichtige merknaam, maar juist heel subtiel. We hadden nog kunnen kiezen voor een combinatie van mat en glans, maar dat is al zo vaak gedaan dat we dat in ieder geval te saai vonden. Daarom kozen we de branding en ons logo in reliëf, wel zichtbaar maar subtiel en voelbaar.
Voelbaar is ook het stuurlint, we kozen voor een moderne variant van klassiek katoenen stuurlint. Een prachtig product ontwikkeld en geproduceerd in Zweden met als voordeel dat het herbruikbaar is. Gewoon eens in de zoveel tijd wassen en opnieuw monteren! Natuurlijk kiezen we voor deze fiets Campagnolo, een merk dat net zo met de Giro is verbonden als het verhaal van Alfonsina. Hoewel Campagnolo pas in 1933 werd opgericht, racete de oprichter in de jaren 20 zelf en deed hij in die periode zijn eerste uitvindingen waarvan we vandaag nog gebruik maken. Hij en Alfonsina kenden elkaar ongetwijfeld. Natuurlijk hoort op een tijdloze fiets geen elektronica, dus werd het de Campagnolo Record groep. Een briljant product en super schakelend stukje techniek waarbij de beleving van kwaliteit bij iedere shift voelbaar is.
Selle Italia vrouwenzadel
Het Selle Italia vrouwenzadel biedt waarschijnlijk meer comfort dan Alfonsina had op haar fiets en is geproduceerd in het Italië van diezelfde Giro en deelneemster (op een duurzame manier van gerecyclede grondstoffen). Het prachtige aerodynamische carbon stuur is van een kwaliteit waar Alfonsina alleen maar van had kunnen dromen. Hiermee had ze waarschijnlijk wel gewoon kunnen doorrijden naar de finish. De banden moesten natuurlijk super soepele handgemaakte bandjes worden met een hele lage rolweerstand maar ook voldoende comfort kunnen bieden. De wegen in 1924 waren namelijk niet zo goed als nu en de fiets moet hetzelfde aankunnen als destijds.